torsdag 15. oktober 2009

Som Moskva, så Konnerud

I dag kunne VG melde om en underlig, gylden ring på himmelen over Moskva.

Nok en gang får jeg anledning til å hevde, at på Konnerud i Drammen har vi alt vi trenger. Vi behøver aldeles ikke dra til Moskva for å finne ringer på himmelen.

Dette bildet er tatt noen hundre meter fra huset mitt, under en liten kveldstur. Jeg tør påstå at våre himmelringer er vakrere enn det de kan by på i Moskva.

Dessuten er vi, omgitt av naturens skjønnhet på alle kanter som vi er, så blaserte, at vi heller ikke selger bildene våre til byråer som setter dem på trykk i aviser som betaler fett for denslag. - Sukk - så dumme vi er.

http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=569060

7 kommentarer:

Unknown sa...

Supert bilde!
Jeg har en kamerat som mener det dreier seg om såkalte hole punch clouds. Rart at ikke all verdens meteorologer og "eksperter" er enige med han. Optiske illusjoner er vel ikke noe god forklaring eller?

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Ingen tvil om at vi har alt vi trenger på Konnerud, og dette forsterker bare påstanden vår :) Utrolig flott fenomen du har fanget her og langt finere enn de kan vise til i Moskva.

Ingvild-Anita Velde sa...

Jeg oppfattet det som en slags skyformasjon. Det løste seg opp og forsvant forholdsvis fort. Jeg var heldig som var der da dette oppsto under sånne lysforhold!

HAN SOM TEGNER sa...

Fin den, men vi har et stykke igjen før vi når standarden de har satt på Saturn: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rotatingsaturnhexagon.gif

a sa...

Fabelaktig. En virkelig kraftig lysring jo! Og for noen artige `spor` som henger under.. satt og undret en stund på dette da jeg klikket bildet stort.

Ingvild-Anita Velde sa...

Jeg tror "sporene" er gress eller kvister som fremstår som de gjør på grunn av nærheten til kameraet og lang lukkertid.

Anonym sa...

Ja, det var et nydelig bilde! Men jeg tror ikke det er samme fenomenet, her ser det ut til at lyset kommer undenifra, mens i Moskva kom det ovenifra.


Tipper den over Moskva er en hole punch cloud, ja, men i en noe tettere sky enn det man har sett. Det er jo konsistent med forklaringen meteorologene gir, det er nettopp kald luft på våte skyer som trenges for å lage dem, og et fly, og de påpeker at både nedbørsområder og arktisk luft har kommet inn.