torsdag 19. august 2010

Skal få femti kroner av NSB

Twitter er fine greier. Særlig for den som har noe å dele med andre. De tre - fire siste dagene har jeg  hatt mye å dele.

Jeg har skrevet tre bloggposter om mine og min førstefødtes erfaringer med det å skulle pendle mellom Konnerud i  Drammen og Blindern i Oslo, om hvordan vi har slitt med å få pakket utgifter til buss, tog, trikk og T-bane inn i et rabattert reisekort som faktisk virker.

Jeg har formidlet vår frustrasjon over dag etter dag å måtte kjøpe dyre enkeltbilletter til alle disse befordringsmidlene fordi folk i NSBs kundeservicetelefon ga feil informasjon om hvordan et elektronisk reisekort skulle kunne bringes til et stadium der det faktisk kunne brukes. Videre har jeg berettet om ekspedisjonen til en betjent skranke der vi endelig fikk god hjelp til å kjøpe ikke bare ett, men to kort, men hvor man dessverre glemte å fortelle om at de aktuelle kortene bare kunne brukes på lokaltog, og ikke på regiontog.

Jeg har fortalt om konduktøren på regiontoget, som avkrevet studenten trettiåtte kroner for billett, fordi han  satt med to nyinnkjøpte kort som ga ham rett til å kjøre buss, tog, trikk og bane i Buskerud, Oslo og Akershus, så mye han bare ville. Bare han ikke kjørte regiontog.

Jeg la ut linker til  alle bloggpostene på Twitter og Facebook. Sjelden har jeg fått så mange tilbakemeldinger på noe jeg har skrevet. Twitterbrukeren @Hansetove kunne fortelle at NSB er på Twitter under nicket @nsb_no. @Strogstad fanget opp at @nsb_no ønsket meg velkommen som følger og ba meg gi beskjed hvis det var noe de kunne hjelpe meg med. @strogstad kvitterte straks med følgende tweet:

  strogstad 
@nsb_no Anbefaler dere å starte med å lese bloggen hennes.

Og reaksjonen kom på Twitter få minutter etter:

  nsb_no  
@IngvildAnita Vi beklager at du har fått manglende info ved kjøp av billett på stasjonen og lite fleksibilitet i toget. Sender deg en DM 


For dem som ikke er twitterbrukere, kan jeg opplyse om at DM betyr direktemelding. Der er det bare plass til å ytre seg på 140 tegn, noe som, forståelig nok, er i snaueste laget. Etter hvert fikk jeg et fyldig svar på e-post. Jeg gjengir det i sin helhet her, fordi jeg har skjønt at dette er noe som kan interessere flere:

 













Takk for din henvendelse.

Vi beklager at du og din sønn har fått manglende info ved kjøp av billett på stasjonen og lite fleksibilitet hos ombordansvarlig i toget.
Tilbakemeldinger av denne typen er svært viktige for NSB, da vi logger og følger opp alle henvendelser. Denne saken blir tatt opp med våre salgsansvarlige på stasjonen og på toget. Du har gitt oss verdifull informasjon som gjør oss i stand til å dokumentere kundenes opplevelse, noe som har positiv effekt.

Billettsystemet som brukes kan fremstå som noe komplisert, og dette er på grunn av politiske lokale beslutninger (i f.eks sone Buskerud og sone Oslo), forskjellige transportører (f.eks NSB/Ruter) og alder/studentrabatt. Spesielt i tilfeller der flere soner krysses og flere rabatter kan benyttes er dette systemet vanskelig å forstå. Det er mange aktører involvert, men vi jobber med å forenkle systemet.

Vi sender deg et gavekort på kr. 50,- som refusjon på dine utlegg. Til slutt vil vi igjen takke for at du tok kontakt med oss og for at du benytter NSB.

Med vennlig hilsen
NN
Konsulent, NSB Marked og Kommunikasjon

Jeg er ikke veldig imponert over kalkylen. Trekker jeg fra de trettiåtte kronene konduktøren på regiontoget avkrevet den unge reisende, sitter jeg igjen med tolv kroner. De dekker knapt utgiftene til å ha bilen stående på NSBs kundeparkering i Drammen den tiden det tok å få den bistand som NSBs kundetelefon to dager på rad ikke evnet å gi, fordi de som betjente den ikke visste hva de snakket om.

Jeg har ikke regnet på hva telefonsamtalene kostet, men det er en  telefontjeneste som har en startpris på 89 øre, for så å koste 39 øre per minutt.

Enkeltbillettene til tog og T-bane dekkes heller ikke av de altfor korte spanderbuksene til  NSB.

Dette kan vanskelig kalles annet enn elendig kundebehandling.

1 kommentar:

gannontakaki sa...

CASINO HOTEL, LAS VEGAS - Mapyro
CASINO HOTEL, LAS VEGAS in 전라남도 출장안마 Las Vegas NV at 4111 South Las Vegas Blvd. 89109 US. 수원 출장안마 Find reviews and discounts for AAA/AARP 창원 출장안마 members, 당진 출장샵 seniors, Room Windows: Windows Don't OpenRooms: 816 Rating: 4.1 · ‎8,393 양산 출장샵 reviews