torsdag 11. juni 2009

Ikke bare jallaer som denger unger

Når det nå ser ut til at imamen som er siktet for å ha prylt barn i moskeen i Drammen blir permittert så lenge etterforskningen mot ham pågår, tyder det på at menigheten som har ansatt mannen forstår alvoret i saken.

Da talsmenn for menigheten den dagen saken ble kjent, slo ring om sin imam og uttalte at de var sikre på at han ikke hadde slått barna, ble jeg bekymret på ungenes vegne.

Det er ikke bevist at han har brukt vold. Ved at politiet har funnet grunnlag nok til å sikte imamen, er det likevel reist alvorlig tvil om han er skikket til å virke som veileder og omsorgsperson for barn i moskeen. Det er en selvfølge at han trer til side inntil politiets etterforskere har trukket en konklusjon. Tvilen skal og må komme barna til gode.

Denne saken har vakt berettiget oppsikt. Det er godt at reaksjonen på at barn kan ha blitt utsatt for vold fra sin lærer er sterk og unison. Det skal være en helt uhørt handling å denge unger.

Når godt integrerte, ressurssterke og veltilpassede voksne norske muslimer forteller om at de ble slått da de gikk på koranskole som barn, reagerer vi. Det var sterkt å høre Abid Raja fortelle om synet han aldri glemte; imamen som løftet ei jente opp etter håret.

Det skapte et dobbelt ubehag i meg.

Vold mot barn har fått et nytt ansikt nå, både gjennom reportasjene fra det muslimske miljøet i Drammen, og gjennom bildene Rajas beretning skaper. Bilder av voldelige, svartsmuskete mørkemenn med langt skjegg og rare klær, som knapt kan gjøre seg forstått på norsk. De som preker fremmede gudsord i lukkede rom der vi ikke vanker. De som slår sine barn med kjepper og løfter dem etter håret. De der gærne jallaene.

Det er det ansiktet vold mot barn har akkurat nå. Det handler om dem, kjenner vi. Ikke om oss.

Det er et ubehagelig uriktig bilde. Det er ikke Raja eller de andre som har vitnet om volden de ble utsatt for som er skyld i det. Det var riktig og viktig å stå fram og fortelle.

Det at mange nå fristes til å tro at volden skjer hos dem, og ikke hos oss, kan forklares på flere måter. Det er uansett ikke riktig.

Noe av ubehaget jeg følte ved å høre disse beretningene, knytter seg til egen barndom. Jeg ble ikke slått. Men jeg kjente mange som ble det.

Riskvisten var en del av inventaret i de fleste såkalte møblerte hjem i 60-tallets Norge. Unger ble slått på naken rompe med bjørkeris og lærbelter. Noen foreldre nøyde seg med å slå med flathanda, men de dro til så det sved skikkelig.

En barmhjertig styrelse ga meg foreldre som var delt i synet på bjørkerisets velsignelse. Den ene var oppdratt med ris, den andre ikke. Splittelsen reddet rompa mi, selv om jeg er i stand til å erindre at det nok var et par anledninger der jeg nokså hårfint unnslapp å få en omgang.

De kunne trygt dengt meg, ingen ville fordømt dem.

Det var tidlig kveld, leksene var akkurat unnagjort, jeg hadde tatt sykkelen og dratt til en venn for å leke noen timer. Jeg rakk ikke engang fram til døra for å banke på, før det braket løs.

Gjennom den forholdsvis solide ytterdøra hørte jeg slagene fra beltet, jeg hørte de såre skrikene til min venn, og jeg hørte takten og styrken i slagene øke, alt mens den voksne ropte og skrek i raseri.

Jeg var åtte år, og kjente ikke ordet affekt. Jeg fikk bare så fryktelig vondt i magen.

Jeg var redd, og må ha forstått at den voksnes sinne var ute av kontroll. Samtidig kjentes det som jeg var et vitne til noe jeg ikke burde ha hørt. Både det andre barnets smerteskrik og den voksnes frådende raseri fremsto, når jeg nå mange år etter forsøker å sette ord på det, som noe nærmest intimt, jeg følte meg invaderende.

Jeg snudde og dro hjem.

Der fortalte jeg far om hva jeg hadde hørt. Jeg husker ikke nå hva han sa, men jeg vet at jeg ikke hadde noen forhåpning om at han skulle gjøre noe med det. Ingen blandet seg inn i sånt den gangen. Det var vanlig.

Den voksne som svingte beltet så lidenskapelig, var et aktet menneske, en samfunnsstøtte, og nyter ennå respekt blant folk som teller. Det jeg hørte, preger mitt syn på vedkommende sterkt. Jeg vil tro det også preger den som måtte ta i mot slagene, trolig mange flere ganger enn den ene hendelsen jeg overhørte.

Nå har denslags kjærlighetsløs tukt vært forbudt så lenge i Norge, at man ikke lenger risikerer sosial utstøtelse om man varsler myndighetene om at sånt foregår hos naboen.

Men det er ikke alle naboer vi kjenner like godt. For vi foretrekker jo, å holde litt avstand til dem som er litt annerledes enn oss.

Vi trenger ikke oppsøke moskeene for å finne importerte mørkemenn. De finnes i rikt monn i etnisk norske rekker. Vi ser bare ikke så mye til dem, for vi holder oss unna dem, og de holder seg unna oss.

Vi vet om dem. De lukkede menighetene. De konservative, kristne miljøene. De som lever annerledes enn oss, som tenker i andre baner og tror sterkere, som er gammeltestamentlig bokstavtro og setter unger på kjerringene sine i et sånt tempo at dyrevernet hadde reagert hvis det hadde dreid seg om ei ku.

Vi går utenom dem, vi ser dem ikke. Og vi gidder ikke bry oss med hvordan barna deres har det. Vi tenker at deres annerledeshet ikke er noe som angår oss.

Når annerledesheten omfatter såkalt oppdragervold, så er det samfunnets ansvar å ta affære - også overfor dem. Det er ingen ting som tyder på at det noen grunn til å vente med det.

Neste gang en pastor står fram og forsvarer fysisk avstraffelse av barn, venter jeg at politiet tar ut en siktelse.










9 kommentarer:

Sigrun sa...

For et bra innlegg du har skrevet!

Martine Votvik sa...

Uff og uff.

Jeg har ikke blitt slått like ille som enkelte andre, men frasen "voksnes frådende raseri" kan jeg absolutt kjenne meg igjen i. Det er så jævlig den følelsen av at du vet det kommer og det finnes ingen måte å slippe unna det på.

Det sitter så godt i at år etter at han sluttet å slå reagerte kroppen min fremdeles med angst for vold når han tok den skarpe tonen fatt.

Unknown sa...

Jeg ble faktisk rørt til tårer når jeg leste innlegget ditt. Veldig bra skrevet og for meg er det (igjen) veldig tydelig hvordan slike erfaringer påvirker oss som voksne mennesker også.
Keep up the good work!

Anonym sa...

fundamentet for religion
er ikke menneskerettighet
retten til å eksistere som menneske

fordi det er ondt
et djevelens barn
må det derfor bli guds barn ved
religiøse handlinger
som dåp og nadverd
ellers vil det måtte pinefullt 'ikkeeksistere' i all evighet
-----------
! SLÅ den !

Milton Marx sa...

Hei

Innlegget ditt er godt, men likevel vil jeg tilføye en dimmensjon til: hva som har kommet til i oppdragelsen, og som gjør at en oppdragelse uten slag funker så godt.

Tenker du tilbake på hvordan de jevne foreldre var på før 70- til 80-tallet, ser du kanskje et par forskjeller. Ungene har en langt mer sentral plass i familien i dag, og de gis langt mer tid, samtidig med at de høres ved familiebeslutninger. De har blitt fullverdige familiemedlemmer.

Hvordan var det før? Hvor mange hadde en far som tok seg tid til lek? Hvor mange hadde en mor som var tålmodig, og som faktisk forklarte hva man skulle gjøre og hvorfor? Den gang var ungene, for å si det litt folkelig, konsekvensene av kopulasjon - pulerester. I dag er de kjærlighetsbarn.

En annen forskjell er at man med tiden har blitt langtmer klar over verdien av å være konsekvent. Mens barn i tidligere generasjoner stort sett gikk der mellom noen voksne bein som ignorerte dem fullstendig, får dagens unger gjerne mye mer løpende tilbakemeldinger på hva som er rett og galt. Den slags var ikke like vanlig før. Man ignorerte ungene til de var tilstrekkelig jævlige - og først da tok man affære.

Akkurat den biten hadde jeg ikke tenkt over før jeg havnet i et blandet ekteskap, bosatt i et u-land, og til min forskrekkelse så at f.eks. besteforeldrene ikke reagerer i det hele tatt hvis barnebarna gjør noe de ikke skal. Ingen reagerer! Ungene får ingen beskjed om hva som er uønsket oppførsel. Man finner seg i at de "lager et sant helvete" i butikken, at de skriker for alt mulig, at de slår lillebror etc. - helt til begeret er fullt. Så kommer straffen.

Jeg blandet meg en gang inn i oppdragelsen i en familie hvor det var brukt både belter, strømledninger og annet. Noe av det som kanskje rystet meg mest, var bruken av ledninger som er avisolerte i endene. Da ser man hvordan de enkelte kobbertrådene kutter ørsmå snitt i huden ved siden av hovedarret.

I slike tilfeller vet man ikke helt hva man skal gjøre. Lovverket er der, men konsekvensene av å omplassere ungene er store når det ikke er noe mottaksapparat. Hvem sier at det nye hjemmet ville være bedre? Kanskje mishandleren ville ha økonomisk handlerom til å gi ungene en utdannelse, en utdannelse de aldri ville kunne få ellers. Da er det brått litt verre å anmelde.

Det som etter mitt syn kanskje er det viktigste i hele diskusjonen om vold mot barn, er det imidlertid liten fokus på i dagens diskusjon: Blir unger som straffes fysisk mer eller mindre "gagns mennesker" enn de som oppdras pedagogisk?

Akkurat dét tror jeg er en veldig viktig diskusjon, for samfunnet kommer til å skulle inkorporere barn fra begge leire.

Martine Votvik sa...

Milton -

Angående spørsmålet om "gagns mennesker"

Jeg tror det kommer litt an på hvilket samfunn disse menneskene skal fungere i senere. I enkelte deler av verden er det kanskje nyttig å lære seg hvor mye man kan slippe unna med før det smeller, samt at når det først smeller så er det blodig alvor.

De har kanskje også nytte av å lære seg at autoriteter ikke kan utfordres. I enkelte tilfeller kan dette bli et spørsmål om liv eller død. Da ville det nesten være urettferdig, eller ondskapsfullt å ikke forberede dem på virkeligheten.

I andre deler av verden igjen trenger man andre adferdsmønstre for å fungere som voksen. Da kan det handle om evnen til å kommunisere ønsker og/eller behov. Evne til å takle presset ved å ha ansvar for egne valg. Eller oppfattelsen av seg selv som et ukrenkelig individ.

DEr kommunikasjon som regel tar utgangspunkt i at begge parter har like mye å si vil slik kompetanse være uvurderlig og spare tid og krefter for de som er involvert.

Milton Marx sa...

Martine: Det jeg i alle fall er sikker på, er at unger som vet at det skal holde seg innenfor visse grenser for å unngå juling, blir veldig bevisste på akkurat den biten.

Spørsmålet blir ikke hva som er rett eller galt, men hva man slipper unna med. Da kan det for eksempel bli slik at hvorvidt man stjeler eller ikke først og fremst avhenger av hvem offeret er. Rett-og-galt-dimmensjonen forsvinner. Noen ganger kan det se ut som at unger som ikke får opplæring i å vurdere rett og galt, og i stedet fokuserer på hvordan de unngår straff, blir ganske manipulerende.

Det som kanskje er det viktigste poenget mitt, er at oppdragelsen sitter veldig dypt i oss, og at unger som kjøres inn på et galt spor vil ha veldig store vansker med å korrigere slikt senere.

Konsekvensene av dét igjen er at man gjerne får et kræsj når den pedagogisk oppdratte sjefen får ansatte som ikke har noen sperrer med hensyn til manipulering og løgn.

La oss si at du fikk et nytt medlem i familien din. En tretten år gammel jente som tidligere kun har vurdert sine handlinger ut fra om de gir pryl eller ikke; hva stiller du opp?

Alt du tror på om tillit og frihet under ansvar funker ikke - for hun vet jo at du ikke kommer til å slå. De gangene hun stjeler penger "angrer" hun først når det foreligger beviser, og de gangene hun bryter andre av husets regler, er det eneste som kan få henne til å skjerpe seg nettopp den omgangen med beltet som du ikke vil gi.

Hvordan ville det være å gifte seg med et slikt menneske?

John Steinbeck skrev en novelle kalt "The murder", som ligger ute på nettet, og som handler om dette.

Within a year Jim Moore married Jelka Sepic, a Jugo-Slav girl, daughter of a heavy
and patient farmer of Pine Canyon. Jim was not proud of her foreign family, of her many
brothers and sisters and cousins, but he delighted in her beauty. Jelka had eyes as large and
questioning as a doe's eyes. Her nose was thin and sharply faceted, and her lips were deep
and soft. Jelka's skin always startled Jim, for between night and night he forgot how
beautiful it was. She was so smooth and quiet and gentle, such a good housekeeper, that
Jim often thought with disgust of her father's advice on the wedding day. The old man,
bleary and bloated with festival beer, elbowed Jim in the ribs and grinned suggestively,
so that his little dark eyes almost disappeared behind puffed and wrinkled lids.
`Don't be big fool, now,' he said. `Jelka is Slav girl. He's not like American girl. If
he is bad, beat him. If he's good too long, beat him too. I beat his mama. Papa beat my
mama. Slav girl! lie's not like a man that don't beat hell out of him.'
`I wouldn't beat Jelka,' Jim said.
The father giggled and nudged him again with his elbow, `Don't be big fool,' he
warned. Sometime you see.' He rolled back to the beer barrel.


Hva som skjer i novellen skal jeg ikke si noe om, men den illustrerer noe av det som jeg vil si. Vel verdt å lese.

Anonym sa...

Når jeg nevner at jeg har blitt mishandling i oppveksten, enten på forumer o.l eller i virkeligheten så føler jeg at mange tenker "men du er jo hvit så det kan jo ikke være sant". Jeg kjenner 4-5 stykker som har hatt en vanskelig oppvekst, alle samme HELT HVITE (altså ingen blandingsfamilier heller). Sier det noe om nordmenn som later som ting ikke skjer her i landet eller har jeg bare hatt veldig "flaks" med å være og kjenne de veldig, veldig få hvite som blir mishandlet, i følge disse tvilerne vi møter?

Vi må få mer fokus på at mishandling i alle former og grader SKJER blant hvite. Punktum.

Ragnhild Mestad sa...

Men hvorfor tror du at vold mot barn foregår mer i religiøse hjem enn i sekulære? Har du noe som helst bevis for det?