fredag 25. september 2009

Kronjuvelene i Drammen


I dag fikk jeg lyst til å gifte meg på nytt. Det skjer ikke ofte. Heller ikke denne gangen har det noen som helst sammenheng med den tiden mitt hjertes utkårede gjennom mer enn 20 år vier til fotball, og at han når ballen er på det rundeste, antagelig ikke vet at han har en kone engang.

Av alle steder befant jeg meg i rådhuset i Drammen, egentlig i et ærend i kjelleren, der finnes et rikholdig arkiv, blant annet er Deutsche Wehrmachts tvangsinndrivelse av norske gummistøvler større enn nummer 41 i Skoger i 1942 dokumentert ned til minste detalj. Det skal jeg komme tilbake til en annen gang.

Men, altså, det var denne giftelysten. Og det har sammenheng med, at jeg hadde hørt nyss om, at det i rådhusets gjemmer befinner seg en brudekrone som alle lykkelige bruder med
tilknytning til Drammen kan låne aldeles gratis når de gifter seg. Brudepynten er imidlertid så lite kjent, at den har vært ute av rådhuset tre - 3 - ganger på 23 - tjuetrere - år!

Det er kanskje ikke så rart. For hvis du ikke vet om krona, skal det noe til å oppdage den. Drammens kronjuveler befinner seg nemlig i en lukket koffert i et skap på ordførerens kontor, der de oppbevares sammen med ordførerkjedet.

Hvis jeg hadde vært H.C. Andersen, ville jeg her hatt stoff til en ordentlig dramatisering av brudekronas frustrasjon over å være vitne til at ordførerens kjede kommer på luftetur stadig vekk, hvordan det vender tilbake til skapet hver aften, og kan berette om snorklipping og høyheter og de aller overdådigste borddek
ninger, og hvordan det skittviktige kjedet bruker halve natten til å fortelle brudekrona om sine opplevelser i den eventyrlige og store verden der ute. Det får bli en annen gang.

For nå skal det handle om krona.

Det var arkitekt Karin Pihl som tegnet krona, som er bygget opp av sølvsirkler i ulike diametre. Fra sirklene henger smykkestener hentet fra Drammens egen grunn, nemlig mineraler fra Konnerudgruvene.

Det er gullsmed Ingrid Iburg som har laget krona etter Karin Pihls tegning. Mineralene ble skaffet til veie av amatørgeolog Øyvind Juul Nilsen, som er tredje generasjons Konnerud-beboer.

Resultatet ble ei tidløs og klassisk krone, som kan brukes både til bunad, til klassisk brudekjole, og til mer spesielle varianter.

Men skal den bli brukt, må den ut av det mørke skapet og fram i lyset, så byens damer kan oppdage hvor vakker den er . Den ville pynte nydelig opp i en glassmonter nede hos de hyggelige jentene på servicetorget - for eksempel.






Ingen kommentarer: